Anketa

15.07.2008 08:29

Předmětová anketa v ISu je taková ... nepříjemná, nepěkná věc je to. Některé položky jsou tam vyloženě nesmyslné, zejména mi vadí dotaz, zda "je učitel odborník". Copak to mohou studenti poznat? Pokud není odborník, jde to na úkor kvality výuky a lze to zhodnotit v otázce "jak učitel učí" - pokud je naopak pro studenty učitel odborník, znamená to většinou jen, že (a) má víc titulů, (b) dokáže používat cizí slova, (c) dokáže trousit perličky ze života toho kterého velikána, (d) vypadá zmateně, tj. konečně jako pravý filozof, (e) dokáže sofistikovaně odpovědět na námitky a otázky, většinou s použitím uvozovací fráze "ano, na tohle se studenti často ptají, ..." případně "existuje jeden článek v kambodžském filozofickém časopise, ve kterém ..." Výsledky předmětové askety vyžadují silného a sebevědomého jedince, který je schopen drobnou negativní odezvu odfiltrovat a výraznou negativní odezvu využít k proměně kurzu. A kolik takových učitelů se na fildě pohybuje? Znám dva - a ti na nějakou anketu zvysoka tlačí. No a pak jsme tu my ostatní, kteří si každý semestr říkají, že to raději číst nebudou, pak to ale nevydrží a zběsile klikají na svoje předměty. Já mám aspoň pro uplynulý semestr pěknou šestiměsíční výmluvu ... tak jo, jdu na to, klikám ...

... nakonec to není tak strašné. Měl jsem obavu o Proseminář a Epistemologii III. Oba kurzy byly náročné, konaly se letos v dané podobě poprvé, vyžadovaly (nejen) po studentech velkou přípravu a trénoval/používal se tam kritický rozum. Nakonec se ale zdá, že intelektuální zisk z obou kurzů u většiny odpovídajících studentů zastínil nepohodlí během semestru, což je super. A taky jde samozřejmě o kombinaci vzpomínkového optimismu a Stockholmského syndromu. Zajímavým ukazatelem je to, co jsem si pracovně pojmenoval jako polarizace. Jde o to, kolik procent z odpovídajících studentů v tom kterém kurzu nezvládlo svoji frustraci a dalo mi ji sežrat směšně nízkými známkami. Ti, kteří svoji frustraci udrží na uzdě, na anketu neodpovídají; ti, kteří už to nevydrží, mi to vytmaví aspoň tímhle způsobem. Takže letošní úroveň polarizace: Novověk (0%), Proseminář (15%), Epistemologie I (6%), Epistemologie III (0%).

Zpět